Et annerledes nettmagasin
Tuesday May 24th 2016

SKURKEN TILTALT, HELTENE HEDRET – HVA MED DE SOM SVIKTET?

De fleste dramaer har både skurker og helter. Dramaet den 22. juli i fjor hadde bare én skurk, men heldigvis mange helter som uten tanke på egen sikkerhet kastet seg inn i redningsarbeidet. 19 av disse har nå høyst fortjent fått Medaljen for edel dåd (bildet) av Kongen.

Hvem er disse heltene som vi alle ser opp til? De er hverken politikere eller kjendiser, men kalles gjerne ”frivillige” og ”alminnelige hverdagsmennesker”. De befant seg 22/7 på ferie på en campingplass nær Utøya. Men da det gjaldt som mest, trosset de egen frykt og satte umiddelbart ut i båtene sine for å redde medmennesker i fare.

Mens disse heltene reddet hundrevis av ungdommer.gjennom mot og handlekraft, er det et bedrøvelig faktum at de som i utgangspunktet skulle kommet ungdommene til rask unnsetning – politiet – somlet så lenge og mye og gjorde så mange feilvurderinger at flere liv enn nødvendig gikk tapt. Deler av politiets hjelpeløse opptreden, for eksempel den berømmelige overfarten i en overlesset og synkende gummiflåte, er blitt til molbohistorier som har gått verden over og gjort Norge til latter midt oppe i tragedien.

Det er vel heller ikke å foregripe 22.juli-kommisjonens rapport å allerede nå slå fast at den overordnede nasjonale beredskapen viste seg mildt sagt mangelfull på en rekke områder.

Hvem hadde ansvaret for den katastrofale svikten i politiet og når det gjelder den generelle beredskap? Tydeligvis ingen! For den snavsrlige statsråd for politiet, justisministeren, ble sittende, i stedet for straks å gå av, som ville vært det naturlige. Og regjeringen – hvis fremste oppgave vitterlig er å sørge for den nasjonale beredskap og sikkerhet – er snarere blitt hyllet enn stilt til noe som ligner et ansvar for de fatale manglene som straks ble avdekket.

Skurken sitter på tiltalebenken. Når han omsider er buret inn for godt, blir forhåpentlig søkelyset også satt på dem og det som sviktet i kjølvannet av terroraksjonen.Vårt parlamentariske system kan ikke leve med at ingen blir stilt til ansvar for alle manglene. I 1963 måtte ikke bare den ansvarlige statsråd, men hele regjeringen (Gerhardsen) gå av etter Kings Bay-ulykken. Nå i 2012 er visst ingen en gang inne på tanken om at noen skal stilles til ansvar for at politisk og menneskelig svikt bidro til ar katastrofen fikk et enda større omfang enn nødvendig.

CARL JOHAN BERG

Leave a Comment

More from category

DISSENTERMENIGHETEN I FORSVARET
DISSENTERMENIGHETEN I FORSVARET

Den institusjonen som i særklasse er best til å vurdere trusselen mot Norge i årene som kommer – og fremme [Read More]

DEMENTIER OG BEKREFTELSER
DEMENTIER OG BEKREFTELSER

  Det er riktig mange som etter hvert ikke holder Aftenposten. Det er tydeligvis også mange av dem som fremdeles [Read More]

INNTRYKK FRA FEIRINGEN AV 8. MAI
INNTRYKK FRA FEIRINGEN AV 8. MAI

For undertegnedes del begynte dagen med flaggheis og en hyggelig passiar med min nabo Eric Malm som var ute i samme [Read More]

ERNA SOLBERG OG BØRGE BRENDE BØR SKIFTES UT!
ERNA SOLBERG OG BØRGE BRENDE BØR SKIFTES UT!

Statsminister Erna Solberg har tilsynelatende ingen tro på at Norge kan bli utsatt for et militært angrep. Hun har [Read More]

NASJONALSTATENE ER VIKTIGST FOR EUROPAS FREMTID
NASJONALSTATENE ER VIKTIGST FOR EUROPAS FREMTID

Den 23. juni i år vil velgerne i Storbritannia bestemme om tilhengerne – eller motstanderne av fortsatt [Read More]

FORSVARET MÅ STYRKES NÅ!
FORSVARET MÅ STYRKES NÅ!

  Etter partiets landsmøtet sist helg, seiler FrP opp som et kraftsenter for forsvarsvilje, nasjonal kontroll av [Read More]

FORAN ET SIKKERHETSPOLITISK SKJEBNEVALG?
FORAN ET SIKKERHETSPOLITISK SKJEBNEVALG?

ALDRIMER.NO, Institutt for Forsvarsopplysning (IFO), bidragsytere og støttespillere og hele 13 organisasjoner med [Read More]

DET NORSKE SPRÅK – OG SKOLEDIKTATURET
DET NORSKE SPRÅK – OG SKOLEDIKTATURET

Etter at jeg skrev artikkelen «Parallellsamfunn er undervurdert» har jeg deltatt i mange interessante diskusjoner om [Read More]

Insider

Archives